Pagina's

zondag 20 september 2020

Alex Boogers inspireerde vierdejaars op Mariënburg...

‘Je geest is je weg naar buiten’
Alex Boogers inspireerde vierdejaars op Mariënburg

‘Toen ik zo oud was als jullie, een jaar of 16, heb ik iets meegemaakt wat mijn leven heeft veranderd.’ Met deze pakkende uitspraak aan het begin van zijn lezingen hield auteur Alex Boogers de aandacht vast van de vierdejaars leerlingen van locatie Mariënburg op donderdag 17 en vrijdag 18 september.

Een indrukwekkend verhaal volgde

waarin Alex vertelde hoe hij al op jonge leeftijd moest leren omgaan met de gevolgen van een brommerongeluk. Vooral de lange periode die hij doorbracht in het ziekenhuis nadat hij was geopereerd aan zijn rug, hakte er destijds flink in bij de auteur. Voor het ongeluk deed hij aan oosterse vechtsporten, maar: ‘Mijn droom om daar iets mee te doen, ging ter plekke in rook op.’

Terwijl zijn lichaam langzaam herstelde, dacht Boogers na over zijn toekomst. ‘Ik ging fantaseren over waar ik wilde zijn, en dat was allesbehalve in het ziekenhuis.’ Daarnaast vond hij in de nachtzuster een luisterend oor. Hij vertelde haar dat hij Bruce Lee had willen zijn: de grootste oosterse vechtkunstacteur van de twintigste eeuw.

‘Is er iets anders wat je kunt doen?’, vroeg de zuster hem. Nadat Alex haar had verteld dat hij wel zou willen schrijven, was zij het die een schrijfmachine voor hem meenam. Liggend op zijn buik, met zijn armen bungelend over de voorkant van het ziekenhuisbed, zette Alex zijn eerste woorden op papier. Na zijn herstel werd het hem steeds duidelijker dat zijn liefde voor martial arts en het schrijverschap samen moesten gaan. Het resulteerde in twaalf romans, waarvan de laatste, De zonen van Bruce Lee, dit jaar verscheen.

De auteur sloot af met een vurig betoog voor lezen met plezier. ‘Ik heb liever dat je twee boeken heel intensief leest omdat je ze geweldig vindt, dan dat je er tien leest omdat het moet. En voor wie de smaak van het lezen te pakken heeft: je kunt jezelf steeds verder verrijken door te lezen. Je geest is je weg naar buiten!’